Pagini

joi, 25 august 2016

Impresii din turul cu Rick Steves

Din capitolul "we have beautiful woman (sic!) and we are open" vreau să relatez pe scurt experienţa cu Rick Steves în România.

Există o mare frustrare în ANT din cauză că Rick Steves a apelat la serviciile unor ghizi independenţi care nu au putut fi controlaţi.

Eu personal, nu am avut nicio legatură cu ANT. ANT-ul a fost informat că Rick nu are nevoie de ghid si nici de maşină. Cu toate astea, ANT-ul a tocat nişte bani pe aceste servicii, punându-ne pe toţi într-o situaţie penibilă.

ANT-ul m-a contactat telefonic doar cu o zi înainte de a prelua echipa lui Rick Steves. Normal era să mă contacteze cineva cu câteva zile înainte, să mă invite la sediul ANT unde am fi avut şansa să discutăm despre acest eveniment. Aş fi avut şansa să le spun ce vrea echipa de la mine, ce se va întâmpla. Nu au fost interesaţi.

În ziua în care am preluat echipa lui Rick Steves am fost invadat cu zeci de telefoane şi mi s-a cerut să-i sun să le spun diferite lucruri. Nu am avut nicio obligaţie faţă de ANT, nu am avut timp să mă gândesc la ei, singura mea preocupare fiind cerinţele venite din parte echipei lui Rick Steves.

Individul care a venit la mine în Peleş, ţipând la mine şi trăgându-mă la răspundere pentru faptul ca nu l-am informat când ajung la Peleş, chiar de faţă cu Rick Steves, şi-a luat-o inapoi imediat. ANT-ul a dat impresia că suntem in Coreea de Nord punând pe cineva să ne urmărească. Lucrătorul ANT ţipa la mine şi când l-am întrebat de ce l-aş suna, mi-a răspuns că ei plătesc. O mitocănie mai mare nu am văzut. Nu domnule funcţionar public, nu tu plăteşti. Noi plătim! Să-ţi arăt TVA-ul dat pe o singură lună statului român?

Anumiţi lucrători din ANT repetă ca o placă stricată povestea că nu s-a respectat programul. Rick Steves nu a cerut niciun program. Echipa sa a vizitat România înainte, tur organizat tot de ANT (motiv pentru care ulterior au recurs la ghizi independenţi) şi au decis ce vor include în filmul lor. Imaginaţi-vă cum ar fi să-i spun lui Rick "Hai băi tată, alergi de două ore în câmpul ăsta de maci, se duce dracu’ tot programul ANT-ului!"

Nici ghizii independenţi, nici ANT-ul nu au avut influenţă asupra deciziilor echipei lui Rick Steves. Au filmat ce au vrut şi când au vrut.

Când ANT-ul a fost implicat direct în organizare, a ieşit prost. Sunt lucruri atât de jenante, încât nu le pot spune nimănui.

Echipa lui Rick Steves a avut cerinţe clare de la bun început, unele cerinţe având legătură cu teme sensibile din România. Au fost minţiţi de ANT în aceste privinţe.

Echipa Rick Steves nu a venit în România la cererea ANT-ului. De ce îi mai plătim pe oamenii ăştia, de ce avem birorui de promovare?

Există şi lucruri bune făcute de ANT, şi fără ei această promovare nu ar fi fost posibilă. Oamenii s-au zbătut până în ultima clipă să obţină permisele de filmare. O adevarată nebunie, şi fără relaţii politice/personale din păcate promovarea României nu este posibila.

Doamna Roxana Niculescu (nu o cunosc, nu ştiu ce face în ANT) a fost o persoană care a înţeles cum stă treaba. De fiecare dată când am sunat-o, m-a ajutat. Este o persoană eficientă, calmă şi inteligentă. Îi mulţumesc tare mult.

O concluzie trebuie trasă în urma acestei experienţe.

1. Atât ANT-ul, cât şi cei care câştigă licitaţiile pentru aceste programe de promovare, trebuie să aibă mereu totală deschidere la cerinţele inviţatilor. Multă flexibilitate şi înţelegere din partea organizatorilor. Nu-mi vine să cred că trebuie să scriu aşa ceva.

2. Terminaţi cu parangheliile penibile, festivalul Cântarea României s-a terminat de mult. Fără pupat în fund, mândri, dar nu ţanţoşi, fără covoare roşii. Fără mentalitate de tip Coreea de Nord, triumfalistă, naţionalistă. Fără frica de a recunoaşte ce nu merge bine cu noi.

3. Fără cine cu tone de mâncare. E penibil. Fără oficiali la aceste cine. Dacă spun prostii se pun in situaţii ridicole.

4. Modul de organizare a acestor programe trebuie schimbat. 

5. ANT-ul nu dă bani. Noi toţi dăm aceşti bani. ANT-ul nu trage la răspundere firma căştigătoare decât în momentul în care invitatul se declară nemulţumit de serviciile primite. Nu e treaba lucrătorului ANT să ştie de ce s-a mers la biserica din vale şi nu s-a mers la biserica din deal cum era în program. Acest lucru îl decide invitatul, nici ANT-ul, nici firma căştigătoare. Daca Rick Steves s-a simţit bine două oare în lanul cu maci, lasă-l să stea acolo, nu-i impune tu programul.

Acceptul de plată trebuie dat în timpul legal şi nu trebuie condiţionat de respectarea itinerariului. Acceptul de plată trebuie dat în momentul în care organizatorul face dovada că nu a oferit servicii sub cerinţe şi în momentul în care invitatul se declară satisfăcut. Atât.

6. ANT-ul este o instituţie a statului nereformată, neperformantă, cu mentalităţi de “yes-man”, o instituţie în care normalul de a gândi cu mintea ta e considerat o nebunie curată, o instituţie care crede că lucrătorii ei sunt vechilii iar noi simpli salahori fără drepturi.

Impresia echipei lui Rick Steves în ce priveste România a fost foarte pozitivă. Nu ştiu cum va arăta filmul, dar ştiu că am auzit expresii de genul "Romania is fucking awesome!" sau "Romania is my next destination with my family." Şi da, veţi vede şi minoritarii în film, spaima oficialilor, dar şi obsesia majorităţii românilor.

Dacă ANT-ul are întrebări, să mă sune. Voi răspunde cu plăcere atât timp cât nu sunt tras la răspundere, cât nu se ţipă şi există un respect mutual.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu